Přestěhovali jste se a přemýšlíte, kde, jak a kam všude je změna trvalého bydliště potřeba nahlásit? Asi se nevyhnete návštěvám některých institucí. Podívejte se, na co všechno nesmíte zapomenou.
Návštěva ohlašovny
Je potřeba zavítat na ohlašovnu v místě nového bydliště. Jedná se o obecní úřad, úřad městské části či městského obvodu a to podle toho, kam jste se přestěhovali. Při podávání Přihlašovacího lístku k trvalému pobytu zaplatíte poplatek 50 Kč. Vezměte s sebou doklad o novém bydlišti – výpis z katastru nemovitosti v případě koupě nemovitosti, v případě bydlení v podnájmu nájemní smlouvu.
Úředník vám odstřihne roh stávajícího občanského průkazu a dostanete dočasný doklad – Potvrzení o změně trvalého pobytu.
Žádost o nový občanský průkaz
Po návštěvě ohlašovny je potřeba si zařídit nový občanský průkaz. Výměna občanského průkazu se provádí pomocí žádosti, kterou musíte podat do 15 dnů. Nový doklad pak obdržíte do třiceti dnů od podání žádosti.
Další místa pro nahlášení změny trvalého bydliště
Do 30 dnů je potřeba změnu nahlásit i své zdravotní pojišťovně.
Pokud máte řidičský průkaz, navštivte odbor dopravy a nezapomeňte s sebou vzít i osvědčení o registraci vozidla a technický průkaz. Pokud je změna bydliště v rámci jednoho města či obce, není potřeba žádat o průkaz nový. Jestliže jste se přestěhovali do obce či města jiného, musíte tak učinit a to do 5 dnů od změny.
Pobíráte-li důchod formou složenky, nahlaste změnu na jakékoli poště. Jestliže vám důchod chodí na účet, je potřeba změnu hlásit na ČSSZ a to osobně, nebo prostřednictvím dopisu s vlastnoručním podpisem.
Podrobnější informace naleznete na portálu vimvic.cz.
Mezi další instituce, kam je potřeba změnu nahlásit, patří banky, dodavatelé energií, ošetřující lékaři, zaměstnavatelé, školy, pošta (SIPO, televizní a rozhlasový poplatek), telefonní operátor.